بازدید مدیر حوزه ریاست سازمان و رئیس دفتر اکو اسلام آباد از مدرسه ناشنوایان نیمروز
صبح امروز مدیر حوزه ریاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی، رئیس دفتر اکو در اسلام آباد، معاون دفتر یونسیف ایران، رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران و کارشناس مرکز امور بین الملل از مدرسه ناشنوایان نیمروز بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اسماعیل برقی مدیر حوزه ریاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۷ گروه از دانش آموزان با نیاز های ویژه را تحت پوشش قرار داده است، گفت: این ۷ گروه شامل دانش آموزان کم توان ذهنی، آسیب دیده بینایی، آسیب دیده شنوایی، جسمی حرکتی، مشکلات رفتاری و اتیسم، چند معلولیتی و مشکلات ویژه یادگیری است.
وی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی ۱۵۲ هزار دانش آموز با نیاز ویژه را در مدارس خاص استثنایی و به صورت تلفیقی فراگیر در مدارس عادی تحت پوشش قرار داده است، گفت: ۲۳ هزار معلم در ۱۷۰۰ مدرسه خاص استثنایی به دانش آموزان با نیاز ویژه خدمات ارائه می دهند.
مدیر حوزه ریاست با اشاره به همکاری یونسیف از ۲۰ سال پیش در آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر گفت: رویکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی حرکت به سمت آموزش های تلفیقی فراگیر است و تا جایی که امکان داشته باشد دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی تحصیل خواهند کرد.
برقی در ادامه گفت: سازمان آموزش و پرورش استثایی با مصوبه مجلس شورای اسلامی ایجاد شده است و با اعتباراتی که دارد برای دانش آموزان در مدارس خاص استثنایی و دانش آموزان تلفیقی فراگیر در مدارس عادی برنامه ریزی های آموزشی انجام می دهد.
مدیر حوزه ریاست سازمان به خدمات حمایتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزان با نیاز ویژه کم برخوردار اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش استثنایی به این دانش آموزان خدمات حمایتی مانند تجهیزات کمک توانبخشی، پزشکی و کمکدارویی ارائه می دهد که در سال جاری ۷ میلیارد اعتبار برای آن دیده شده است.
وی افزود: هم چنین در سال گذشته در طرح نهضت توان افزایی از طریق کمک های مردمی و خیرین ۱۴۰ میلیارد اعتبار برای تامین تجهیزات توانبخشی، آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی برای دانش آموزان با نیاز ویژه هزینه شد.
مدیر حوزه ریاست به کمک های سرانه های بهداشتی یونسیف اشاره کرده و گفت: در مرحله اول تعداد ۵ قلم وسایل بهداشتی به ۷ هزار و ۷۵۲ دانش آموز اهدا شد و در مرحله دوم ماسک های اهدایی یونسیف در مدارس ایران توزیع شد.
برقی به اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در زیست بوم کرونا پرداخت و گفت: در دروان کرونا به تمامی دانش آموزان با نیاز ویژه که به فضای مجازی دسترسی نداشتند وسیله ارتباطی هوشمند اهدا شد.
وی با بیان اینکه در هر استان یک استودیو تولید محتوا مجازی ایجاد شده است، گفت: در سال گذشته ۸ هزار محتوا آموزشی با کیفیت برای دانش آموزان با نیاز ویژه در شبکه شاد بارگذاری شد و استفاده از زبان اشاره در مدرسه تلویزیونی ایران و استفاده از گویاساز برای دانش آموزان با آسیب بینایی از دیگر اقدامات این سازمان در زیست بوم کرونا است.
برقی با بیان اینکه تمامی فعالیت های سازمان در زیست بوم کرونا رویکرد خانواده محور دارد، گفت: یکی از ۵ محور همکاری های مشترک با یونسیف تولید بسته فرزند پروری از طریق نهاد علمی پژوهشی انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان است که آموزش والدین از این طریق صورت خواهد گرفت.
وی در پایان گفت: دانش آموزان تبعه افغان با نیاز های ویژه نیز همانند دانش آموزان ایرانی از این خدمات بهره مند می شوند و هیچ تفاوتی در بین آن ها نیست.
نظر دهید